20 راه آسان برای کاهش اسراف مواد غذایی ( قسمت دوم)

نوشته شده توسط مهدیه کلانتری 2019/06/02 20:35:59 0 نظرات

هدر رفتن غذا و اسراف بیش از حد آن در دنیا به مشکلی بسیار بزرگ ‌تر از آنچه تصور کنید تبدیل شده است. بهتر است بدانید حدود یک ‌سوم غذای تولید شده در جهان به دلایل مختلف هدر می‌رود. این مقدار برابر با هدررفتن یک میلیارد تن مواد خوراکی در هر سال است. جالب ‌تر اینجاست که کشورهای توسعه ‌یافته‌ای مانند ایالات‌‌ متحده آمریکا بیش از کشورهای درحال‌ توسعه مواد غذایی را هدر می‌دهند. سازمان حافظت از محیط‌‌زیست این کشور اعلام کرده است که آمریکایی ‌ها در سال به‌طور متوسط ۹۹ کیلوگرم غذا اسراف می‌کنند. اگر تا به ‌حال فکر می‌کردید که اسراف و هدر دادن مواد غذایی مشکلی برای زندگی شما ایجاد نمی‌کند، بهتر است با هم نگاهی مجدد به این موضوع داشته باشیم. همچنین در این مقاله به معرفی ۲۰ نکته آسان و کاربردی برای کاهش و جلوگیری از هدر رفتن و اسراف مواد غذایی خواهیم پرداخت.

 


9.  دانه‌ی میوه‌ ها را به‌عنوان بذر نگهداری کنید
بخش بسیار زیادی از کدو تنبلی که در سال در کشور آمریکا تولید می‌شود، به هدر می‌رود. درست است که حکاکی روی این کدوها در جشن هالوین مرسوم است اما روش ‌های زیادی برای جلوگیری از هدررفتن آن ها وجود دارد. در کنار مغز خوشمزه‌‌ی این محصول، بذر آن نیز لذیذ و مقوی است. منیزیم و مواد معدنی مفیدی برای سلامت قلب و خون در این محصول وجود دارد که به بهبود میزان قند خون و فشار خون کمک می‌کند.
برای نگهداری از بذر کدو تنبل آنها را بشویید و خشک کنید. سپس با کمی روغن زیتون و نمک تفت بدهید و یا در ماکرو ویو و توستر گریل کنید. از دانه‌های بلوط نیز می‌توان با همین روش استفاده کرد.

10. مواد غذایی را مخلوط‌ کنید
ترکیب مواد غذایی مغذی و مفید، ترکیب لذیذ و بسیار خوشمزه ای را به ‌وجود می‌آورد و از هدر رفتن غذا جلوگیری می‌کند. شاید ساقه، ریشه و پوست محصولات کشاورزی از نظر ظاهر چندان اشتها آور نباشند، اما اضافه کردن آن ها به یک اسموتی (مخلوط میوه) روشی برای بهره ‌بردن از فواید سرشار آنهاست.
ساقه‌ی سبزی‌ هایی مثل کلم و گوجه ‌فرنگی که سرشار از فیبر و مواد مفید هستند، تکه‌های چغندر، توت‌فرنگی و هویج، چاشنی فوق ‌العاده‌ای به ‌نظر می‌رسند. پوست میوه و سبزیجات، گیاهان پلاسیده، موزهای بسیار رسیده، ساقه‌های شکسته‌ی بروکلی و خیلی موارد دیگر را می‌توان به ‌نحوی به جریان مصرف و استفاده بازگرداند. اگر نمیخواهید تازه و بلافاصله از آن ها استفاده کنید، می توانید در فریزر نگهداری کنید.
11. از مواد باقی ‌مانده‌ی آشپزی ‌تان غذای دیگری درست کنید
آماده‌سازی غذا برای مصرف در آینده روش مناسبی برای استفاده از مازاد مواد غذایی است. سر، ساقه‌ها، پوست و هر بخش باقی‌مانده‌ی مواد غذایی را با کمی روغن زیتون یا کره مخلوط و سپس آب را به آن اضافه کنید و از ترکیب معطری که به‌وجود می‌آید لذت ببرید. این روش فقط به سبزیجات مربوط نمی‌شود. به‌جای اینکه باقی ‌مانده‌ی مرغ یا استخوان ‌های گوشت شام دیشب خود را دور بریزید، می‌توانید آنها را در فریزر نگهداری کنید و بعدا با سبزی‌ها، گیاهان و آب بجوشانید و یک سوپ خانگی خوشمزه و مقوی تهیه کنید.
12. آب را با سبزی و میوه طعم ‌دار کنید
خوشبختانه می‌توان به آب عطر و طعم داد و از این راه هم‌ زمان از هدر دادن غذا اجتناب کرد. بسیاری از افراد به ‌اندازه‌ی کافی آب مصرف نمی‌کنند. یک راه‌ آسان برای دریافت آب بیشتر این است که آن را با مواد غذایی و میوه های مختلف خوشمزه کنید! می‌توانید پوست مرکبات، سیب و خیار را به آب اضافه و آن را به خوبی طعم‌ دار کنید!
گیاهان وحشی و توت ‌ها هم گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افزودن به بطری آب هستند. بطری های آب طعم دار شده را در یخچال نگهداری کنید تا هر زمانی که خواستید از آنها استفاده کنید. بعد از اتمام آب، مجددا میوه و گیاهان باقی ‌مانده را به یک ترکیب شیرین اضافه کنید تا اسراف این‌گونه مواد غذایی به صفر برسد.

13. اندازه‌ی وعده‌ های خود را اصلاح کنید

پرخوری معضل بیشتر افراد است. حتما وعده‌ های غذایی را در اندازه‌ی معقول و مناسب میل کنید. این کار علاوه بر کمک به کاهش وزن، باعث کاهش اسراف هم می‌شود. ممکن است چندان نسبت به این مسئله حساس نباشید اما بهتر است بدانید که هدر رفتن غذا تأثیر عمده‌ای بر محیط ‌زیستی که در آن زندگی می‌کنیم، دارد. آگاهی نسبت به اینکه چقدر گرسنه هستید و به چه مقدار غذا نیاز دارید به شما کمک می‌کند در هر وعده اندازه‌ی غذای خود را تنظیم کنید. این کار تأثیر بسزایی در کاهش هدررفتن مواد غذایی دارد.
14. بهینه ترین استفاده را از یخچال خود بکنید
منجمد ‌کردن یکی از بهترین روش ‌های نگهداری و حفظ مواد غذایی است و تعداد بسیار زیادی از خوراکی ‌ها را می‌توان به این روش نگهداری کرد. برای مثال می‌توان سبزی ‌هایی را که برای استفاده در سالادها کمی نرم هستند، در فریزر قرار داد و در پخت مواد غذایی دیگر به ‌کار برد. مازاد خوراکی‌ های گیاهی را می‌توان با روغن زیتون و سیر خرد شده ترکیب کرد، سپس آن ها را در قالب یخ قرارداد و به‌عنوان چاشنی و افزودنی در دیگر غذاها استفاده کرد. همچنین می‌توانید باقی ‌مانده‌ی وعده ‌های غذایی را نیز منجمد کنید. با این کار همیشه یک وعده غذایی سالم و خانگی در دسترس دارید!

 


15. از زمان انقضای مواد غذایی آگاه باشید
تاریخ تولید و تاریخ انقضا از مهم‌ترین اطلاعاتی است که شرکت‌ها روی بسته‌بندی مواد غذایی چاپ می‌کنند تا مصرف‌کننده از زمان احتمالی فاسدشدن محصول آگاه شود. البته در بسیاری از کشورها، دولت این تاریخ‌ها را تنظیم نمی‌کند؛ درواقع تعیین این تاریخ بر عهده‌ی شرکت تولید ‌کننده‌ی مواد غذایی است که تاریخی را برای ضمانت سلامت محصول مشخص می‌کنند. در حقیقت قسمت بزرگی از مواد غذایی، حتی پس از تاریخ انقضای خود، همچنان قابل ‌مصرفند. در واقع گاهی تاریخ «فروش تا زمانِ» به خرده ‌فروشان ابلاغ می‌شود تا مشخص شود محصول تا چه تاریخی باید به فروش برسد یا از قفسه‌ی فروش حذف شود. در بعضی کشورها نیز «بهترین زمان مصرف تا تاریخِ» برای تعیین بهترین بازه‌ی زمانی خرید و مصرف، بر روی محصولات چاپ می‌شود که هیچ‌ یک از این دو به معنای غیرقابل مصرف‌ بودن ماده غذایی نیست.
درحالی‌که بسیاری از این برچسب‌ ها مبهم هستند، اصطلاح «استفاده تا زمانِ تاریخ انقضا» بدین معنی است که ممکن است پس از گذشت تاریخ مذکور از کیفیت ماده غذایی کاسته شود. هم ‌اکنون جنبش ‌های اجتماعی برای ایجاد شفافیت بیشتر برای مصرف‌کنندگان در مورد تاریخ‌ های تولید و انقضای محصولات به حرکت درآمده است.
با این‌حال بهتر است همچنان نسبت به تاریخ انقضا و دیگر تاریخ‌های ثبت‌شده دقت کنید و اگر از زمان انقضای محصولی گذشته است حتی برای صرفه‌جویی، خطری برای خود و خانواده‌تان نسازید.
16. از مواد باقی مانده کمپوست بسازید
ساخت کمپوست از باقی‌مانده‌ی برخی مواد غذایی روش مناسبی برای تهیه‌ی کودهای کشاورزی و راهی برای بازیافت این مواد است. دستگاه‌های کمپوست ‌سازی در سایزهای کوچک برای استفاده در آشپزخانه در بازار وجود دارد که با خرید آنها هم می‌توانید پسماندهای مواد غذایی ‌تان را بازیافت و تبدیل به کود کنید و هم مانع هدر رفتن بیش از حد مواد غذایی شوید.

17. ناهار خود را بسته ‌بندی کنید
درست است بیرون ‌رفتن با همکاران برای صرف ناهار یا خرید غذا از رستوران مورد علاقه‌ تان لذت‌ بخش است، اما این عادت هزینه ‌بر است و باعث تولید زباله ‌های غذایی بیشتری می‌شود. یک‌ راه مفید برای صرفه‌جویی در پول و کاهش تولید کربن این است که ناهار خود را در خانه تهیه کنید و آن را به‌ صورت بسته‌ بندی ‌شده به محل کار ببرید. در محل کار با استفاده از مایکرویو و ... گرم کنید و نوش جان کنید. به این منظور می‌توانید از باقی ‌مانده‌ی وعده‌های غذایی قبلی یک ترکیب سالم و لذت ‌بخش برای ناهارتان تهیه کنید.
18. تفاله ‌ها را دور نریزید
اگر عادت دارید هرروز قبل از رفتن به کار قهوه بنوشید، حتما تفاله‌‌ ی قهوه بسیاری تولید می‌کنید. جالب است بدانید این تفاله ‌هایی که نادیده می‌گیرید، فواید و کاربردهای بسیاری دارند.
اگر به کاشت گیاهان علاقه دارید، خوبی است بدانید تفاله‌ی قهوه کود مناسبی برای کشت است. این تفاله‌ها سرشار از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان به ‌شمار می‌آیند.
تفاله‌ی قهوه برای دفع پشه به‌طور طبیعی به‌کار می‌رود. در حقیقت، بررسی‌ها نشان داده است که پخش تفاله‌ی قهوه در زمین‌های گیاهی موجب دورشدن پشه‌های ماده و مانعِ تخم‌ریزی در آن ناحیه است.
19. در آشپزخانه خلاق باشید
یکی از فواید آشپزی‌کردن این است که می‌توانید دست ‌پخت خود را آن‌ طور که دوست دارید تغییر بدهید و مواد و عطر و طعم دلخواه خود را به آن اضافه کنید. وقتی خودتان آشپزی کنید می‌توانید از مواد غذایی باقی‌مانده مجددا استفاده کنید و ترکیب جدید بسازید. ساقه‌ ها و ریشه‌ های گیاهان افزودنی ‌های خوشمزه ‌ای برای سوپ و غیره هستند. سیر و پیاز نیز عطر ‌و طعم خوبی به مواد غذایی می‌دهند.
20. قناعت‌ پیشه کنید
اگر می‌خواهید به پوست صورت خود ماسک بزنید به‌جای خرید محصولات شیمیایی‌ که غالبا مضر هستند، در پول خود صرفه‌جویی کنید و ماسک خانگی بسازید. برای مثال میوه آووکادو شامل چربی‌های مفید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E است که گزینه‌ی مناسبی برای ماسک صورت است.
برای ساخت یک ترکیب فوق‌العاده برای پوست و مو، آووکادوی رسیده و نرم شده را با کمی عسل مخلوط کنید.
ترکیب تفاله‌ی قهوه با کمی شکر و روغن زیتون نیز تقویت‌کننده‌ی موضعی قوی‌ای برای بدن است. همچنین می‌توانید از چای‌ های کیسه‌ای استفاده ‌شده یا تکه ‌های خیار برای کاهش برآمدگی زیر چشم استفاده کنید.
نتیجه‌گیری
روش‌های فراوانی برای جلوگیری از اسراف و استفاده‌ی مجدد از مواد غذایی وجود دارد. نکاتی که در این مقاله به آموزش آنها پرداختیم علاوه بر کاهش هدر ‌رفتن مواد غذایی به‌ کاهش هزینه ‌های شما هم کمک می‌کند. با تفکر بیشتر در مورد مقدار غذایی که هر روز در خانه‌ی شما دور ریخته می‌شود، می‌توانید تغییرات مثبتی برای نگهداری از ارزشمندترین منابع زمین ایجاد کنید.
درواقع شما حتی با ایجاد تغییرات جزئی در شیوه‌ی خرید، آشپزی و مصرف غذا، به‌راحتی می‌توانید به حفظ محیط‌زیست کمک کنید. با کمی تلاش می‌توانید به‌طور شگفت‌آوری مقدار زباله‌های غذایی و اسراف خوراکی‌ها را کاهش بدهید. این کار علاوه‌ بر اینکه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شود، کمی از فشار وارد بر طبیعت نیز می‌کاهد!

منبـــــع: healthline 

ارسال یک نظر


لطفا اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا موجودی و قیمت را به شما اعلام کنیم.متشکریم