20 راه آسان برای کاهش اسراف مواد غذایی ( قسمت اول)

نوشته شده توسط مهدیه کلانتری 2019/05/31 14:35:26 0 نظرات

هدر رفتن غذا و اسراف بیش از حد آن در دنیا به مشکلی بسیار بزرگ ‌تر از آنچه تصور کنید تبدیل شده است. بهتر است بدانید حدود یک ‌سوم غذای تولید شده در جهان به دلایل مختلف هدر می‌رود. این مقدار برابر با هدررفتن یک میلیارد تن مواد خوراکی در هر سال است. جالب ‌تر اینجاست که کشورهای توسعه ‌یافته‌ای مانند ایالات‌‌ متحده آمریکا بیش از کشورهای درحال‌ توسعه مواد غذایی را هدر می‌دهند. سازمان حافظت از محیط‌‌زیست این کشور اعلام کرده است که آمریکایی ‌ها در سال به‌طور متوسط ۹۹ کیلوگرم غذا اسراف می‌کنند. اگر تا به ‌حال فکر می‌کردید که اسراف و هدر دادن مواد غذایی مشکلی برای زندگی شما ایجاد نمی‌کند، بهتر است با هم نگاهی مجدد به این موضوع داشته باشیم. همچنین در این مقاله به معرفی ۲۰ نکته آسان و کاربردی برای کاهش و جلوگیری از هدر رفتن و اسراف مواد غذایی خواهیم پرداخت.
هدردادن مواد غذایی و تغییرات آب‌ وهوایی
هدردادن مواد غذایی باعث هدررفتن منابع مالی مختلف می‌شود. از نگاه زیست ‌محیطی غذای دور ریخته ‌شده در محل دفن زباله، گاز متان تولید می‌کند. متان دومین گاز گلخانه‌ای مخرب است که تغییرات آب ‌و ‌هوایی‌ِ سال ‌های اخیر از نتایج تولید این گاز است!
اسراف غذا باعث کمبود آب می‌شود
با هدردادن غذا در حقیقت حجم زیادی آب هم اسراف می‌شود. به گزارش «مؤسسه منابع جهانی»، ۲۴ درصد از آب استفاده ‌شده برای کشاورزی به دلیل هدردادن غذا اسراف می‌شود. این مقدار برابر با ۴۵ ترلیون گالن، معادل ۱۷۰ ترلیون لیتر است. ممکن است این اعداد شما را متعجب کرده باشد اما خوب است بدانید که با رعایت نکات بسیار ساده‌ای که در این مقاله به‌ آنها اشاره می‌کنیم، می‌توانید این ضرر را به‌نحو قابل ‌توجهی کاهش بدهید.

۲۰ روش برای کاهش اسراف مواد غذایی

 


1. هوشمندانه خرید کنید
بیشتر مردم عادت دارند مواد غذایی را بیشتر از نیاز خود خریداری کنند. در حالی‌ که خرید انبوه و یکباره، راحت ‌تر و به ‌صرفه ‌تر به ‌نظر می‌رسد اما تحقیقات نشان می‌دهد که این روش موجب افزایش خرید مواد غذایی اضافه می‌شود.
برای جلوگیری از خرید مواد غذایی اضافه سعی کنید به‌جای خرید هفتگی، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنید. با این کار خرید مواد غذایی غیرضروری را کاهش می‌دهید.
سعی کنید قبل از رفتن به خرید، همه‌ی مواد غذایی باقی ‌مانده از خرید قبلی را مصرف کنید تا آنها را بدون ‌دلیل دور نریزید.
همچنین بهتر است قبل از رفتن به مرکز خرید فهرستی از نیازهای خود تهیه کنید و فقط به قصد خرید آنها به فروشگاه بروید. این کار باعث می‌شود خرید های بی ‌دلیل کمتری انجام دهید و از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنید.
2. مواد غذایی را به‌ درست ترین شکل ممکن نگهداری کنید
اگر برای نگهداری مواد غذایی روش مناسبی در ذهن خود نداشته باشید، مطمئنا دور ریز غذا های شما بسیار زیاد می شود. بنا به گزارش منابع، دو سوم میزان هدر رفتن غذا به دلیل فساد مواد غذایی است. بسیاری از مردم با نحوه ‌ی ذخیره ‌سازی میوه ‌ها و سبزیجات آشنا نیستند و این باعث فاسد شدن و عدم امکان استفاده از مواد غذایی خریداری ‌شده می‌شود.

برای مثال سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر، خیار و پیاز باید در دمای اتاق نگه‌ داشته شوند و هرگز نباید آنها را در فریزر نگهداری کرد. جداسازی خوراکی‌هایی که گاز اتیلن تولید می‌کنند روش مناسبی برای جلوگیری از فاسد شدن سریع مواد غذایی است. اتیلن سرعت رسیدن و کامل ‌شدن فرایند رشد میوه را بالا می برد و باعث فاسد شدن میوه می‌شود.
مواد غذایی ‌ای که در حال رسیدن از خود گاز اتیلن آزاد می‌کنند:
موز؛
آووکادو؛
گوجه‌فرنگی؛
طالبی؛
هلو؛
گلابی؛
پیازچه.
3. روش درست حفظ و نگهداری مواد غذایی را به خوبی یاد بگیرید
اگر فکر می‌کنید تخمیر کردن و ترشی ‌انداختن مواد غذایی به‌ تازگی باب شده‌ است جالب است بدانید که این روش‌های نگهداری از هزاران سال پیش به‌کار گرفته می‌شده است؛ برای مثال روش‌ ترشی ‌انداختن با نمک یا سرکه از ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد رواج داشته است!
ترشی‌‌انداختن، خشک‌کردن، تهیه‌ی کنسرو، تخمیر، انجماد و … همگی روش‌هایی هستند که می‌توانید برای طولانی ‌تر شدن مهلت استفاده از غذا به‌کار ببرید و درنتیجه تولید زباله را کاهش بدهید. 
بیشتر روش ‌های نگهداری، ساده و همچنین سرگرم‌کننده هستند. این روش‌ها نه ‌تنها اثرات کربنی را کاهش می‌دهند، بلکه پول شما را هم پس انداز می‌کنند.
برای مثال کنسرو کردن سیب‌های رسیده و تبدیل آنها به سس سیب یا درست‌کردن ترشی با هویج تازه، یک محصول خوشمزه و بادوام را به‌وجود می‌آورد و حتی کودکان نیز از آن لذت می‌برند.
4. در خرید مواد‌غذایی کمال‌گرا نباشید
آیا می‌دانید زیرو رو کردن بیش ‌از حد میوه‌ها برای سوا کردن میوه‌‌ی عالی و فوق‌العاده به‌ نوعی اسراف محسوب می‌شود؟ با وجود طعم و مواد مغذی یکسان، افراد اغلب از میوه‌ ها و سبزیجاتی که شکل زیبایی ندارند صرف‌ نظر می‌کنند.
مصرف‌کننده همیشه به دنبال میوه و سبزی بی‌عیب‌ و نقص است و به‌ همین دلیل بخش بزرگی از محصولات کشاورزی خوب و مناسب اسراف می‌شود. برخی فروشگاه ‌ها برای فروش مواد غذایی نه‌ چندان عالی و درجه‌یک، تخفیفات شگفت انگیزی پیشنهاد می‌کنند تا هدر رفتن آنها کاهش بیابد. پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی نه‌ چندان عالی را نیز از فروشگاه ‌ها یا کشاورزان خریداری کنید.
5. یخچال را مرتب کنید

 


وقتی یخچال خانه‌ی شما پر از مواد خوراکی است بسیار جذاب به ‌نظر می‌رسد اما درنهایت به اسراف مواد غذایی ختم می‌شود. مواد غذایی را طوری در یخچال بچینید که بتوانید به ‌راحتی آنها را ببینید و زمان خرید و مهلت استفاده از آنها را در نظر داشته باشید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری کنید.
برای مصرف خوراکی‌ ها از روش اولویت ‌بخشی استفاده کنید و موادی را که زودتر خریداری کرده‌اید، زودتر مصرف کنید. برای مثال اگر یک بسته ماده غذایی مشابه آنچه هم‌اکنون دارید، خریده‌اید آن را پشت بسته‌ی قدیمی ‌تر قرار بدهید. با این کار از فاسدشدن و اسراف ماده غذایی قدیمی‌تر جلوگیری می‌کنید.
6. باقی ‌مانده‌‌ی غذا را نگهداری کنید
مسئله‌ی مواد غذایی باقی‌مانده‌ فقط مختص زمان برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها نیست. بسیاری از وعده‌های غذایی ما کامل مصرف نمی‌شوند و هرچند سعی می‌کنیم باقی‌مانده‌ی غذا را نگه‌داری کنیم، اغلب فراموش می‌کنیم آنها را مصرف کنیم و زمانی متوجه می‌شویم که دیگر قابل‌ مصرف نیستند.
قراردادن باقی‌مانده‌ی مواد غذایی در ظروف شیشه‌ای شفاف به شما کمک می‌کند که وجود آنها را فراموش نکنید.
اگر هر روز و برای هر وعده غذا درست می‌کنید تعیین یک روز برای مصرف هرآنچه در یخچال انباشته‌ شده است روش مناسبی برای اجتناب از دورریختن غذاست. به‌علاوه این کار موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما نیز می‌شود.
7. پوست میوه‌ها را هم مصرف کنید
بیشتر افراد پوست میوه، سبزیجات و مرغ را جدا می‌کنند و دور می‌ریزند. تأسف ‌بار است چرا که بخش زیادی از مواد مغذی این خوراکی‌ها در بخش خارجی آنها قرار دارد. برای مثال پوست سیب داری مقدار زیادی فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. همچنین دانشمندان در پوسته‌ی سیب موادی با نام تری‌ترپنوئید ها یافته‌اند که به‌ عنوان آنتی ‌اکسیدان ‌های قوی در بدن عمل می‌کنند و قابلیت‌ مقابله با سرطان دارند.

پوست مرغ نیز حاوی مواد مفیدی همچون ویتامین A، ویتامین B، پروتئین و چربی‌های سالم است. مرغ همچنین منبع مفیدی از آنتی‌اکسیدان سلنیوم است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
این فواید تنها به پوست سیب و مرغ محدود نیستند؛ پوست سیب‌زمینی، هویج، خیار، انبه، کیوی و بادمجان نیز قابل‌ خوردن و مغذی هستند (البته وجود مواد شیمیایی در نمونه‌های صنعتی و موارد منع مصرف را نیز باید در نظر گرفت). مصرف پوسته‌ی مواد نه‌تنها مفید بلکه خوش‌مزه هم هست و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش هدررفتن غذا می‌شود.
8. زرده تخم‌ مرغ را دور نریزید
هرچند افراد بسیاری رژیم کم‌ چربی را کنار گذاشته‌اند و از کیتو پیروی میکنند اما بسیاری از افراد همچنان هنگام مصرف تخم‌مرغ از زرده آن صرف‌نظر می‌کنند که اغلب به دلیل نگرانی از نقش آن در افزایش سطح کلسترول خون است.
بااین‌حال بررسی‌ها نشان داده است که برای بیشتر افراد، مصرف کلسترول مطابق برنامه‌ی غذایی تأثیر نامحسوسی بر میزان کلسترول خون دارد. درواقع کبد شما بخش عمده‌ی کلسترول بدن را تولید و دائما سطح آن را در خون تنظیم می‌کند. اگر کلسترول بیشتری مصرف کنید، کبد کلسترول کمتری تولید می‌کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که اکثر افراد حتی با کلسترول بالا می‌توانند بدون خطر از یک تخم مرغ کامل بهره ببرند.
زرده تخم ‌مرغ حاوی مقادیر بالایی پروتئین، ویتامین A، آهن، سلنیوم و ویتامین B است. اگر این بخش از تخم‌مرغ را به دلیل مزه آن مصرف نمی‌کنید، می‌توانید آنها را به دیگر مواد غذایی اضافه کنید تا عطر و طعم آن پوشیده شود. همچنین می‌توانید از زرده تخم‌مرغ برای تهیه‌ی ماسک مرطوب‌کننده‌ی مو استفاده کنید.

 

منبــــــع : healthline

ارسال یک نظر


لطفا اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا موجودی و قیمت را به شما اعلام کنیم.متشکریم